måndag, april 14, 2008

En Söndag

För ett antal helger sedan bestämde jag mig för att göra någonting som jag inte har gjort på mycket länge. Låna alkohol av farsgubben. Jesus, det var inte igår man gjorde det inte. Men inte hade jag förlorat fingerfärdigheten för det.

Jag skulle iväg på fecke och hade bestämt mig för att ikväll ska jag ta det lugnt och inte dricka. Råkar få syn på backen med Heineken ute i tvättstugan och undrar hur många öl man kan dricka och ändå påstå sig ha haft en lugn och nykter kväll. Två kom jag fram till.

Väl medveten om att det fanns en chans att han fortfarand räknade sina små som om vi fortfarande gick i högstadiet plockar jag bort allt som står på kartongen och kör ett testlyft. Jajamensan nog var det fler än hälften här i. Nog ska två Heineken inte göra ett så stort väsen av sig om dom försvinner.

Ställer tillbaka allting som stod runt omkring och på kartongen med dom små guldklimparna i. Ställer mig upp och stirrar. Fan! Det är någonting som inte stämmer. Flyttar papperskassen som stod ovanpå några centimeter åt vänster. Perfekt.

En trevlig kväll plus många timmar senare sitter vi och äter frukost. Jag, pappa och pappas flickvän... särbo? Särbo blir nog bra.

Särbo: Hur har det gått med den alkoholfria helgen?

Frågan var ställd till pappa. Dom verkar ha ingått i någon pakt där dom ska hålla en vit period tillsammans. Ännu anar jag icke oråd.

Pappa: Det har gått bra.
Särbo: Har du inte druckit någonting?
Pappa: Men nej!
Särbo: Nu ljuger du! Då ska jag räkna ölen i sånna fall.
Pappa: Aa men gör det då! Fan att du ska va så jävla jobbig.

Ungefär här förstår jag att jag inte ligger så bra till och börjar tänka "Satans helvetes jävla skit. Det var då själva fan att just denna gång jag bestämmer mig för att ta två sketna öl har dom ingåt i en svinpakt. Helvete!"

Jag åt upp fortare än fort och undrar om jag kan packa min saker lika snabbt. Det var ju ändå dagen jag skulle upp till mamma, det skulle inte se alltför genomskinligt ut om jag stack. Fem minuter senare är jag nästan klar men det var ändå försent. Jag hör hur det börjar raffsas och klirras ute i tvättsugan.

Särbo: 7!! 7!! Det saknas 7 och inte 5! Du har ju visst druckit!!
Pappa: Vafa... Jag lovar jag har inte druckit.... Det måste ha varit någon av ungarna!

Klamp, klamp, klamp! Han kommer närmre och närmre.

"Kom igen nu, ta det som en man. Du tog faktiskt någonting utan att fråga om lov. Någonting som du vet är ett känsligt ämne. Säg bara förlåt och att du betalar för dom. Visa att du är vuxen. Annars kommer ju faktiskt han att få skiten för någonting som du har gjort."

Pappa: Har du tagit några öl av mig Sara?!
Jag: Nej.

Inga kommentarer: