tisdag, november 13, 2007

Pyllebylle

Strök runt vid Apotekets trakter idag, och fick bevittna en "si-så-där" konversation. En konversation som du helst vill slippa som personalare, eller kanske över huvudtaget med en främling, men som utomstående finns det inga som helst problem med att låta öronen lyssna.

En mamma med sitt barn ska betal för inplockade varor och har dessutom frågor om dittan och dattan. Hon stod där redan innan jag kom och misstänkte att hon stått där ett bra tag.
Vårat Apotek är hur minimalt i sin storlek som helst, den rymmer kanske en tre personer på sin höjd och det är sällan mer än två personer där inne. Men ändå, ÄNDÅ, envisas dom jävlarna med att ha kvar nummerlapparna.

Så där står jag med min fula lapp i handen och väntar på att någon av de två idioterna i dem enda två kassorna ska bli klara.
Plötsligt hör jag hur den här mamman frågar sin sjuttioelfte fråga.

Mamman: Men den blir inte pyllebylle da?
Kassörska:...Förlåt?
Mamman: Aa det är jag.. som har lite konstigt svenska. Pyllebylle betyder för liten.
Kassörska:....

Va? Va?! VA!? I vilken värld betyder pyllebylle för liten, undrar jag. "Lite dålig svenska" jo jag tackar, det där var inte ens ett dåligt uttal av ett språk, grammatisk fel eller vice versa, det var för fan ett eget påhittat ord.

Jag säger då det.

1 kommentar:

Anonym sa...

vice versa..