lördag, september 01, 2007

Båda brusar, men c-vitamin och samarin är Inte samma sak

Minns så väl natten jag skulle sova över hos en klasskamrat. Vi var unga och dumma. Hm, vi var mycket mycket unga och jag var dum.
Som liten visste jag aldrig riktigt när jag skulle sluta äta av det goda. Om det fanns kvar, så åt jag. Om jag var proppmätt och det fanns kvar, så åt jag lite till.

Denna kväll var en sådan. Jag fick magont. Intog snabbt min position. Armarna runt magen med en besvärad grimars.
Det blev ett samtal ner till päronen och pappa skulle komma över med det där som brusar när man häller ner det i vattnet.

Jag berättade för Natalie om den underbara brustabletten. Hur god den var, att den samtidigt var bra för våra små kroppar och att den till och med fanns i olika smaker.
Jag var helt lyrisk. Lyckan pumpade runt i min kropp, ända ut i tårna. Jag kunde knappt stå, nästan hoppade omkring. Brustablett! Brustablett! Brustablett!
Klart som fan att min entusiasm smittade av på Natalie. Snart var hon lika sprallig som jag var och vi stod med våra små förväntansfulla ansikten upptryckta mot hennes köksfönster.
Snart. Snart skulle min far komma igenom häcken. Vi bodde nästan grannar.

Vad vi inte anade då. Var att jag hade brutalt fel. Mitt minne var klent och att blanda ihop saker, det var en speciallite.

I samma stund som min pappa lufsade över trädgården övertygade jag Natalie om att nu, nu skulle hon få smaka på någonting som hon aldrig hade smakat på innan. Nästan förbjudet.
För att i nästa sekund blicka ner på det sketna lilla vita fyrkantiga papperspaket som pappa langade fram på deras köksbord.
Vad fan var det här. Fult var det också. Inte var det mina C-vitamintabletter. Det var... Samarin! Kalla kårar kröp längst ryggraden bara jag hörde namnet. Samariiin.

Mitt nederlag var stort och det sved i min stolthet. Kunde knappt se Natalie i ögonen när jag erkände mitt felsteg. Vi skulle inte få smaka någon bumbidryck ikväll.
Jag tvingade i mig det beska giftet och kunde endast drömma om min eftertraktade, fruktsmakande, bubbeldricka.... som dessutom gjorde susen för kroppen.

Inga kommentarer: